Alticom, de beheerder van de Gerbrandytoren, is op zoek naar een nieuw verdienmodel voor al hun 24 zendmasten die door heel Nederland staan.
Voorheen werd er geld verdiend aan het doorgeven van televisie signalen. Maar tegenwoordig kijken veel mensen naar digitale televisie via de kabel.
Grofweg de helft van de omzet (in 2015 €14 mln) haalt Alticom van de mobiele telefonie aanbieders. De torens zijn behangen met antennes van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Zij gebruiken de hoogte van de torens om signalen door te sturen naar lager gelegen punten. Maar 40% van de inkomsten komt uit het doorgeven van signalen voor de digitale televisie van KPN (Digitenne) én de radio. En zeker dat laatste lijkt een aflopende zaak.
De FM-radiofrequenties worden nu nog via de torens uitgezonden, maar de overheid zou graag iedereen zien overstappen op digitale radio, onder meer vanwege het gegarandeerde bereik. Maar dit kan nog wel even duren.
In de betonnen onderbouw van de torens zijn momenteel datacentrums te vinden. Bedrijven kunnen hier hun server plaatsen. Maar op de lange termijn is dit een lastige markt omdat bedrijven als Google ook dataopslag aanbieden tegen prijzen waar moeilijk mee te concurreren is.
Alticom stelt zich nu alvast de vraag: wat is een goed verdienmodel voor onze masten?
Wij van IJsselstein 2.0 weten het wel… 🙂