Mission Impossible: betalen binnen 1 minuut

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Op vrijdag 12 oktober zijn wij de uitdaging aangegaan. De missie: parkeren aan de Hoge Biezen, vlakbij de bieb en de Rabobank, de betaalautomaat vinden, zonder oponthoud een parkeerkaartje kopen om vervolgens snel terug te rennen naar de auto.

Sinds de invoering van “het betaald parkeren” hebben wij al talloze keren geoefend: sportschoenen aan, de auto snel parkeren (wat lastig is: die parkeerplaatsen daar zuigen aan alle kanten gezien de smalle weg, de verhoging van het fietspad en stoep), rennen als een malle naar de parkeerautomaat en hopen dat er niemand staat die nog moet zoeken naar kleingeld. Eenmaal een parkeerkaartje snel terug naar de auto. Dit moet te doen zijn, dachten wij.

Niet dus. Wij weten niet hoe de IJsselsteinse handhavers het doen, maar Batman, Spiderman en Iron Man zijn er niks bij. Onze handhavers zijn zo snel dat wij binnen 2 minuten een bekeuring te pakken hadden.

Op de onderstaande foto: de parkeerplaatsen aan de Hoge Biezen, de route en de cirkel is de locatie van de parkeerautomaat. Looptijd van parkeerplaats naar automaat is zonder vertraging iets minder dan 2 minuten, heen en weer iets minder dan 4 minuten…

Het bewijs: binnen luttele minuten ben je de sigaar.

Is dit een incident? Voor ons niet. Bij dezelfde parkeervakken was een tijdje geleden iemand op precies dezelfde wijze de pineut. Meneer parkeerde zijn auto, zoekt in de omgeving naar de betaalautomaat, ziet tot zijn verbazing dat deze best ver weg staat en begint aan zijn barre tocht. Niet veel later komen er twee handhavers aanlopen en beginnen de geparkeerde auto’s te controleren en binnen no-time was zijn auto voorzien van een wit papiertje op het voorraam:  “Welkom in IJsselstein”.

Aan het Kronenburgplantsoen is een vergelijkbare situatie te vinden. Je parkeert de auto aan het Kronenburgplantsoen, maar een betaalautomaat is er niet 123 te vinden. Je moet naar het Kloosterhof lopen voor de dichtstbijzijnde automaat, letterlijk om de hoek – maar volledig uit het zicht van de parkeerplaatsen waar op dat moment je auto staat.

Hier hebben wij een tijd geleden meer geluk gehad: na het aanschaffen van een kaartje troffen wij twee handhavers bij de auto aan die bezig waren met het uitschrijven van een naheffingsaanslag. Na het tonen van ons kaartje werd de transactie van de handhavers direct -maar met een vriendelijke glimlach- gestopt en vervolgde zij hun weg. Toen dachten wij nog aan een incident…maar die gedachte is nu wel anders.

Hieronder de situatie aan het Kronenburgplantsoen en het Kloosterhof.

Voor ons is het niet zo’n ramp om bezwaar te maken, wij hebben gelukkig alles nog om bezwaar te maken. Wat wel bezwaarlijk is is dat anderen dit ook kan overkomen, misschien wel meerdere keren per week, maand of jaar. Dit levert gewoon gedoe op. Je moet zorgen dat je alles bewaard, een bezwaar opstellen, op de post doen (wat al gauw € 0,83 kost) en zie in deze tijd maar eens een brievenbus te vinden om het bezwaar op de post te doen.

De schade wordt alleen maar groter wanneer mensen van buiten IJsselstein op bezoek komen en met dit soort taferelen worden opgezadeld door ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente. Zo’n naheffing maakt op zo’n moment meer kapot dan de gemeente lief is: elkaar niet meer ontmoeten in IJsselstein.

Wil je deze ellende bespaard blijven? Wij hebben inmiddels de handige app ParkMobile op onze telefoon 🙂

Als bonus willen wij deze boete ook niet onthouden, ingestuurd door een inwoner.

Dit type voertuig stond onlangs geparkeerd aan de Edisonweg, netjes in een parkeervak op een industrieterrein – waar die dingen thuishoren. Betalen om te parkeren hoeft hier niet, wel moet je voldoen aan de eisen van de gemeente want je hebt zo een boete te pakken van € 95 omdat…het “schadelijk voor het aanzien van de gemeente”

Plaats delict:

Dader:

De straf:

Delen.

Over de auteur

Er kunnen geen reacties geplaatst worden.